قسمتی از اسلایدها اهمیت موضوع نقطه آغازین فرآیند مدیریت استراتژیک بررسی محیط است در بررسی محیطی هم محیط خارجی و هم محیط داخلی مورد مطالعه قرار میگیرد محیط خارجی سازمان شامل عوامل مؤثر بر سازمان است که از کنترل مستقیم سازمان خارج است. کسب و کارها فقط تأثیرکمی برمحیط خارجی خود دارند، اما محیط خارجی می تواند تأثیر قابل ملاحظه اي بر یک شرکت و محیط کاری داشته باشد نکته: تاریخ دنیاي کسب وکار، مواردي را گزارش می دهد که شرکت ها توانسته اند تأثیر شگرفی بر محیط کلان خود بگذارند نظیر تأثیر مایکروسافت و یا اینتل بر محیط اطراف خود و دنیاي فناوري اطلاعات اما عموما این تأثیر گذاري ها نادر هستند در مدیریت استراتژیک، تأکید بر تجزیه و تحلیل و پاسخگویی به محیط خارجی است به طور کلی محیط سازمان ها به دو طبقه اصلی، طبقه می شوند -1محیط داخلی شامل: ساختار سازمانی،فرهنگ سازمانی، منابع ، سیستم هاي سازمانی ،واحدهاي سازمانی، تکنولوژي سازمانی، هدف ها، برنامه ها، استراتژي ها و منابع سازمانی است. -2محیط خارجی: -21- محیط نزدیک (عملیاتی): شامل عرضه کنندگان ،م ...